frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Ny vecka börjar bra!

Av Frida Larsson - 22 oktober 2012 14:40


Måndagar brukar betyda först dubbeltimme i kemi och sen dubbeltimme i NwT. Två ämnen som jag inte är så förtjust i. Men idag var det lite annorlunda på kemin. Jag kunde nämligen svara rätt på en fråga. Vad behövs för att det ska brinna? Frida Larsson tänker att hon kan ju detta, men inte på tyska. Jag visste inte vad syre heter. Det fick bli förklarat såhär istället: Det finns i luften och är 21%. Läraren fattade iallafall. Och sen svarade jag rätt på att för att det ska brinna behövs det värme också. Duktig jag är! Efter kemi och NwT hade vi idrott. Vi skulle spela basket. Men som uppvärmning var det idioten. Inte så kul. Och sen glädje jag mig åt att vi skulle spela basket. Men jag fick inte alls spela mycket, eftersom läraren skulle sätta betyg på oss och det gjorde hon tydligen på mig redan förra veckan. Istället pratade jag och de andra som inte heller fick spela om olika idrotter. Vi kom in på innebandy. Men det visste de inte vad det var, trots jag förklarade att man hade en klubba och en vit boll med hål. Sen försökte jag förklara vanlig bandy. Det visste de inte heller vad det är. På slutet av gympalektionen spelade vi brännboll. Det var lite annorlunda regler än i Sverige. Kul ändå. Just det, syre heter Sauerstoff på tyska. Det är bra att veta när man ska säga vad som behövs för att det ska kunna brinna.


Frida

 
 
Ingen bild

Mamma Mia

22 oktober 2012 14:51

Hej, kul att veckan börjar bra. Jag tror du lär dig minst ett nytt tyskt ord varje dag!!
Handboll då, det kanske de kan?
Kram mamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards