frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Berlin fredag till måndag

Av Frida Larsson - 30 oktober 2012 18:19

Fredag: Jag och Joline åkte till flygplatsen kvart i fem på morgonen och tog flyget till Berlin. När vi kom fram till Berlin köpte vi tåg/bussbiljetter för 3 dygn, lite krångel men tillslut gick det. Sen åkte vi till Hauptbahnhof och väntade på Fanny, åt glass och väntade på Emma. Någon timme senare begav vi oss till Nordiska Ambasaden för att möta Karin. Vi gick och åt på en indisk restaurang alla åtta. Där fick alla berätta om hur deras tid i Tyskland varit hitintills. Det var kul att höra att alla hade det bra.


Lördag: Dagen var menad till att turista i Berlin och se diverse sevärdheter, så som muren och Brandenburger Tor. Det blev även en tur till Alexa och KaDeWe. Båda är stora shopingcenter, men i helt olika prisklasser. På Alexa finns de vanliga kedjorna och normala priser. På KaDeWe tippar jag att snittpriset på en klänning är 1500 €, 15 000 svenska kronor. Jag, Petra, Emma och Anne-Laila åt på pizza på en restaurang vid Alexanderplats. På kvällen gick vi, jag, Petra, Anne-Laila, Fanny, Joline och Mathilda och åt sushi. Innan har jag inte varit så förtjust i det men i lördags kväll tyckte jag det var riktigt gott. Efter som det var tid för tidsomställning på natten roade jag och Petra oss med att titta på tidsomställningen, dvs stanna uppe till klockan 2.59 för att se när klockan på mobilen slog om till 2.00


Söndag: Petra och Mathilda skulle åka hem relativt tidigt på morgonen så vi åkte allihopa till Hauptbahnhof för att vinka av dem. Vi fikade även på Dunkin Donuts. När vi vinkat av Petra och Mathilda gick vi till Riksdagen för att ta lite bilder och njuta i solen. Sen bestämmde vi oss för att turista lite till i Berlin och vi hamnade på en gata där det när på bara fanns turistaffärer. Vi var även på ett museum om DDR och på en konstutställning. På eftermiddagen/kvällen åkte vi hem till Karin där vi drack te och fick berättat för oss hur illa det varit med några deltagare några år tidigare. Det blev även filmtittning, på engelska för ovanlighetens skull. Fanny skulle åka hem vid 21 så jag och Joline följde henne till flygplatsen. Det tyckte jag var bra eftersom då kunde jag memorera vägen till morgondagen. Jag och Joline sov över hos Karin.


Måndag: Mitt alarm ringde vid 6 på morgonen och jag begav mig till flygplatsen för att ta flyget hem till Stuttgart/Ludwigsburg igen. Flyget blev lite försenat och vi var tvungna att ta en liten extrarunda i luften innan vi kunde landa i Stuttgart. Där mötte min Svenska familj mig och jag fällde ännu några glädjetårar. På kvällen var vi inbjudna till min andra värdfamilj och jag må säga att det var aningen annorlunda att se alla mina 3 föräldrarpar på samma gång. Helgen i Berlin var bra, men jag är tröttare än jag önskat. Tur att det är HÖSTLOV iallafall!

Fanny, jag, Joline, Mathilda, Emma, Petra och Anne-Lejla framför Branderburger Tor

Nu kan man gå fram och tillbaka mellan väst och öst om man vill

Men en gång såg det ut såhär. Igenmurat och omöjligt att passera. 

Alexa

Dunkin Donuts

                 

Riksdagen

 

 

 

Frida

 
 
Ingen bild

L-K

6 november 2012 10:36

Din andra värdfamilj????? :D

Frida Larsson

7 november 2012 15:46

Ja :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards