frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 31 augusti 2012

Av Frida Larsson - 31 augusti 2012 10:32


Igår vakande jag av att regnet smattrade mot fönsterrutan. Det visade sig att regnet skulle hålla i sig hela dagen. Jag gick upp och bakade kanelbullar. Det var uppskattat. Värdsyster åt 5 st bara på förmiddagen. Lektionen i skolan där man fick lära sig ord i köket har jag nog inte varit på. Men nu har jag iallafall lärt mig följande ord:

der Ofen, die Öfen - ugn

der Pfifferling, die Pfifferlinge - kantarell

der Herd, die Herde - spis

der Kochtopf, die Köchtopfe - kastrull

kochen - koka

der Knopf, die Knöpfe - knapp


Idag ska jag och värdsyster gå på en utställning, Körperwelten. Det betyder ungefär väldskroppar. http://www.koerperwelten.com/de/ludwigsburg.html


Frida

Ovido - Quiz & Flashcards