frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 10 september 2012

Av Frida Larsson - 10 september 2012 18:30


Idag var första dagen i skolan. Jag hade bara 3 lektioner, fast på tyska heter det 6 Stunden. Det är eftersom en ”Stunde” alltid är 45 min. Idag hade jag alltså dubbellektioner. Jag förstod inte så mycket när lärarna pratade eftersom när folk här pratat med mig har de bara pratat med mig och inte stått 5 meter bort och pratat med 20 andra samtidigt. Men trots det tycker jag det gick bra idag. Imorgon blir det med all säkerhet bättre. Jag lyckades hamna på en spanskalektion istället för en naturkunskapslektion, då klassen är uppdelad. Inte för att jag förstod mycket av spanskan, men det var ganska trevligt trots allt.


Man har alltså lektioner vid samma tider varje dag. På min skola är tiderna:

”Stunde 1” 07.45-08.30

”Stunde 2” 08.35-09.20

”Stunde 3,4” 09.40-11.10 (alltid dubbellektion)

”Stunde 5” 11.30-12.15

”Stunde 6” 12.15-13.00

”Stunde 7” 13.15-14.00

”Stunde 8” 14.00-14.45

”Stunde 9” 15.00-15.45

”Stunde 10” 15.45-16.30


Förkortningarna är:

AG – vet inte ännu

B – biologi

BK – bild och konst

C – kemi

Chor – kör

D – tyska

E – engelska

F – franska

G – histiora

Gk- samhäll

M – matte

Mu – musik

NwT – naturkunskap och teknik

P – fysik

Re – religion

Sm – idrott

Sp – spanska


Mitt schema:

   



Det är även så att här i tyskland får man inte block och papper, inte i sverige på gymnasiet heller. Men här får man det inte heller när man gå i ”Grundschule” (till och med klass 4. Sen börjar man gymnasiet eller motsvarande). Man får inte heller bestämma vilka papper och block och färger på ”Snellhefter” (mappar av papp med sån metallgrej i mitten där man sätter in papper). Man får en lista från skolan med alla ämnena och väldigt detaljerat vad man ska köpa, om det ska vara marginaler, rutat, randat, vit marginal, färg, omslag, pennor, sax, klister etc. Jag vet inte vad som händer ifall man har fel men det känns som att det är dumt att testa.


Nu blev detta ett väldigt långt inlägg. Man behöver ju inte läsa om man inte vill, men om man läser detta så har man nog läst det ovanstående också.


Frida

Ovido - Quiz & Flashcards