frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 12 mars 2013

Av Frida Larsson - 12 mars 2013 16:04

Elever i en tysk skola har alltid med sig en plastburk med macka eller frukt (i klyftor) i till skolan (helst ska det vara förberett av en mamma, men det är inget måste). Elever i en tysk skola har alltid Tempo (näsdukar) med sig.


Jag är rädd att jag omedvetet hakat på trenden. För igår hade jag med mig en grön plastburk med päronklyftor till skolan. Idag hittade jag ett paket Temop i väskan. Man får väl säga att jag tagit seden dit jag kommit och försökt bete mig som en tysk.


På andra rasten idag stod jag och pratade med en från en annan klass. En tjej som jag inte träffat innan ansluter sig till konverstionen.


Jag: Blablablabla bla

Ny tjej: Hej! Jag heter ....

Kompis: Hej! Det här är Frida

Ny tjej: Går du i vår paralellklass?

Jag: Nja, jag är i JG1, men gick i 10A fram till jul.

Ny tjej: Varför då? 

Kompis: Frida kommer inte från Tyskland

Ny tjej: Varifrån kommer du då?

Jag: Sverige

Ny tjej: Jaha, jag tyckte du såg tysk ut. 

Jag: Ehh, tack...


Eller hur svarar man på den komentaren?


Frida

Ovido - Quiz & Flashcards