frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Frida Larsson - 16 maj 2013 19:11

Idag har jag äntligen skrivit klart manuset till min sverigepresentation som jag ska göra på tyskalektionen den sjätte juni. Jag kommer att prata om var Sverige ligger geografiskt, vad som finns i Kävlinge, om lila tåg, om skolan och om konstiga svenska traditioner. Det hela kommer avslutas med kanelbullar. 


Nu när jag skrivit på den här presentationen i flera dagar har jag fått se sverige ur ett utifrånperspektiv och kommit underfund med hur många konstiga traditioner vi har. Som Lucia tillexempel. Det är en tjej som har ljus i håret, de andra tjejerna har ett ljus i handen. Pojkarna står längst bak och har en pappstrut på huvudet och en stjärna på en pinne i handen. Allesammans är klädda i vita nattskjortor och så sjunger de sånger om den heliga Lucia. 


Eller midsommar. Svenskarna äter sill och sen leker de att de är små grodor utan svansar, samtidigt som de skuttar runt ett lövklätt kors. 


För att inte tala om "Räven raskar över isen". Vi sjunger om en räv som springer över isen och sen frågar vi om vi får sjunga gummornas visa och då stickar vi en halsduk av luft och sen klappar vi i händerna sammtidigt som vi hoppandes snurrar två varv. Efter det upprepar vi det hela igen med denna gången med gubbar som lägger in snus istället. 


Knasigt men sant!

 

Frida

Ovido - Quiz & Flashcards