frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Mensa

Av Frida Larsson - 17 september 2012 15:34


Eftersom jag inte hade några eftermiddagslektioner förra veckan behövde jag inte äta i skolmatsalen. Skolmatsal heter förresten Mensa på tyska. Lite knasigt. Idag åt jag iallafall där. Om man ska äta i Mensa måste man beställa det på datorn innan. Det gjorde jag och värdsyster igår. Det finns alltid minst två alternativ att välja mellan. Jag visste inte riktigt vad jag valde i går. Men det visade sig att jag hade valt spagetti och köttfärssås. Inte värdens godaste. Men ändå. Jag kommer inte att äta i Mensa på måndagar i fortsättningen eftersom jag inte har eftermiddagslektioner. Inte på tisdagar heller, eftersom jag har drygt två timmars håla. Onsdagar vet jag inte ännu. Men jag har 1,5 timmes håla på lunchen. På torsdagar kommer jag äta där. Men inte på fredagar.


Såhär går det till i Mensa:

  1. Man tar en bricka som är kanske 60*40 cm stor.

  2. På brickan lägger man bestick och vattenglas

  3. Sen går man till maten där man ger mattanten beställningskvittot som talar om vilken mat man ska ha.

  4. Mattanten slevar upp mat. Väldigt mycket mat.

  5. Man går och sätter sig på valfri plats och äter snabbt upp sin mat.

  6. Man gå och lämnar sin bricka i ett brickställ och lämnar Mensa för dagen.


En väldigt lång utläggning på hur det går till i Mensa.


Frida

 
 
Ingen bild

Thomas

17 september 2012 20:35

Mycket jobb för lite (mycket) mat. Men... vad e de för namn?

 
Ingen bild

Fia

17 september 2012 20:36

Låter speciellt;) Mensa är väl den här föreningen för supersmarta människor också väl? Tack för brevet, och hoppas att du mår bra! Kram<3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards