frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 3 november 2012

Av Frida Larsson - 3 november 2012 13:04


Jag har haft lov men ingen tid att uppdatera bloggen. Jag har haft fullt upp på annat håll. Som sagt var ju min svenska familj på besök sen i söndags. De åkte precis hemåt igen. Vi har hittat på en massa medan de varit här. Inte för att det är min svenska familjs stil att hitta på saker. Vi är mer av ”sittahemmaochintegöranågotallsbaratadetlugnt

” typen. På så sätt är det bra att jag hamnat i en aktiv familj här i Ludwigsburg. På tisdagen åkte vi, jag, mamma, Viktor, pappa, värdsyster och värdammama till en Outlet i Metzingen. Det är så typiskt mig att inte vara på shoppinghumör när jag har chans att shoppa hur mycket jag vill. För min del blev det 2 par strumpbyxor (har slängt ett par söndriga tights) och en bikini (såhär lagom till att badsesången är slut).


På onsdagen var jag med svenska familjen på Mercedes Benz och Porsche museerna i Stuttgart. Trots mitt bristande intresse för bilar tyckte jag att det var riktigt intressant på Mercedesmuseumet. Porsche tyckte jag var mindre intressant, eftersom det bara visades bilar och olika modeller från de olika sorterna (eller vad man säger). Jag antar att pappa visade nog med intresse för oss alla fyra där. På båda museerna hade vi så kallad audioguide. Det betyder att man får en klump som ser ut som en bärbar kasettbandspelare och ett par hörlurar. Sedan väljer man själv vad som man ska få information om genom att slå in olika sifferkombinationer på klumpen. När vi körde hem var det bilköer utan dess like. Mindre roligt.


Torsdagens största händelse var att jag och pappa tog en lång promenad genom Favoritepark, till Schloss Montrepos och sen till Blühendes Barock. Mycket trevligt.


Igår åkte vi till Frankrike och Alsace allihopa. Första stoppet blev på ett koncentrationsläger beläget uppe på ett berg. Det var första gången jag var på ett sånt. På det hade det ”bara” varit ca 55 000 ”fångar”. Det är inte så många om man jämför med Auschwitz där det var 1-1,5 miljoner! Efter det blev det lite roligare/mindre ledsamma aktiviteter i form av Pflamkuchen till lunch och sen vinprovning och promenad genom en jättemysig liten stad med massor av små affärer med kakformar och annat som kan vara bra att ha.


Frida

Ovido - Quiz & Flashcards