frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 4 mars 2013

Skola, bakning och annat trevligt

Av Frida Larsson - 4 mars 2013 19:25

Så har det hänt igen. Frida Larsson har fått gå lös i köket och som bevis efterlämnat tre sorters bullar.


Denna gången blev det några kanelbullar, några fyllda bullar och en vetefläta, av dinkelmjöl. Det blev lite missöde med de fyllda bullarna. För det första så lyckades jag hitta gräddpuddingspulver istället för vaniljpuddingspulver. Det var inte meningen och jag märkte det inte förrän bullarna kommit ut ur ugnen och in i munnen. Jag hade visserligen smakat på puddingen när den var klar på spisen och tyckt att den inte smakat särskilt mycket. Men jag tänkte inte så mycket på det, utan hittade lite vaniljsocker att smaksätta med. Dock var det för lite och resultatet blev att krämen inuti bullarna inte smakade något alls. Dessutom lyckades de sprängas, eller ja, spricka, i ugnen så att delar av fyllningen rann ut. Nåja, familjen tyckte det smakade gott och då får jag väl vara nöjd men lära mig av misstaget och läsa ordentligt på puddingspaketen till nästa gång.


I skolan var det också lite knasigt. Jag hade tydligen inte de första två lektionerna men det märkte jag först när jag kommit till skolan och kollat på listan där man ser ändringar i schemat. Jag tillbringade den inställda lektionstiden till att göraingetvettigtallsbarasittaochglo. Sen var det spanska med niorna. Där hade vi vikarie och lärde oss om hur man använder indefinido och inperfekto. Efter det skulle det egentligen vara engelska med JG2. Även den lektionen blev inställd för min del. JG2 skrev nämligen tyskaprov under engelskalektionen och eftersom jag inte har tyska med JG2 åkte jag hem. Hemma lagade jag mig lite mat och sen bar det av mot skolan och dagens sista lektion, spanska med åttorna. Där lärde vi oss mer om hur man ska använda verbet gustar=tycker om. Jag kunde även svara på på en fråga, på spanska. Inte illa.


Det var i stora drag vad som hänt idag. Dessutom har jag hela dagen gått runt med ett leende på läpparna eftersom jag är glad för att det är äntligen vår. Det känns som att det var värt att vänta genom hela långa, kalla vintern för att idag kunna gå med jackan uppknäppt och låta solens strålar värma min annars så kalla näsa.


Frida

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards