frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Påsklov

Av Frida Larsson - 21 mars 2013 19:16

Igår lärde jag mig något nytt. Eftersom jag väldigt lycklig gick runt och pratade om att det snart var lov "Bald ist es Ferien". Sen fick jag reda på att det minsann heter "Bald sind es Ferien". Eftersom Ferien (lov) tydligen är plural. Och då ska man använda formen sie sind istället för es ist. Att tänka tillbaka på vilka svårigheter det skapade för bara ett år sedan är skrämmande. Men nu har jag lärt mig ordentligt och det ska ju vara såhär såklart:


Verbet sein=vara

ich bin

du bist

er/es/sie ist

wir sind

ihr seit

Sie/sie sind


Visst är det inte svårt, åtminstone inte när man kan det. Dock gjorde jag ett annat lite kul fel idag, bara för att jag tänkte för mycket. Jag sa något i stil med att min mamma inte svarat idag när jag ringde henne och då blev det angewortet istället för geantwortet. För vissa verb, är delbara och i dåtid i tyska blir det först den delbara delen av ordet och sen ge och sen stammen av ordet. Typ börja som heter anfangen ich habe angefangen. Men svara som heter antworten blir ich habe geantwortet trots att man skulle kunna tro att båda är delbara för att de börjar med an. Jag förstår verkligen om det låter komplicerat, men det är det inte när man lärt sig.


Som sagt har jag påsklov nu och det kommer bjuda på en massa kul som jag ser fram emot. Min första eftermiddag av lovet ägnades åt en härlig promenad i solen. Jag ville springa, men kom fram till att det var för kallt och jobbigt. Om man ser det från den ljusa sidan så fick jag ju vara ute i solen mycket längre när jag gick än om jag skulle sprungit och det är ju bra.


 

Frida


 
 
Ingen bild

mamma

22 mars 2013 09:45

Härligt med 2 veckors lov! Det händer ju massor på lovet: resa till Essen, Sofia kommer, du fyller 18 år och säkert en hel del till!!!
Kram mamma

 
Petra

Petra

26 mars 2013 23:21

Sen, anledningen till att det blir geantwortet och angefangen är ju för att man delar orden ant-worten och an-fangen :) om man jämför med svara och påbörja så makear det mycket sense :) (Anglizismen <3 hahahahahah vi kör Sprachwandel på tyskan så jag tänker mycket på sånt nuförtiden)

http://tilltyskarnasland.blogg.se

 
Ingen bild

Linnea

27 mars 2013 00:05

Jo, sein är faktiskt väldigt svårt ;) inte i teorin när man väl lärt sig det, men i praktiken är det för alltid något som gör att man måste tänka och säga "eeehh..." :p har du fått mitt brev? Och ska du hitta på nåt skoj på din födelsedag? kram

Frida Larsson

27 mars 2013 11:17

jag har inte fått något brev från dig ännu. På min födelsedag ska jag fira med tyska kompisar också kommer Fia ner också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards