frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 29 juni 2013

Av Frida Larsson - 29 juni 2013 13:45

Imorse vaknade jag av att regnet smattrade mot rutan. Det regnar fortfarande. Inte direkt väder till att vara ute i. Istället började jag baka kanelbullar och sen kokade jag, värdmamma och värdbror jordgubbsmarmelad. Resultatet blev 41 bullar och kanske 16 burkar marmelad. Det var första gången jag gjorde jordgubbsmarmelad och det gick mycket lättare än jag trodde. Vi använde en stor häxliknande koppargryta till marmeladen. Det visade sig att det var hål i den och att spisen blev fint rödprickig. Det blev två olika sorter, en med syltsocker och en med något annat grejs som gjorde att det blev tjock, fast värdmamma hade nog i lite för mycket, för marmeladen i de burkarna blev lite väl fast. Gott blev det hur som helt.       

Det är klart att man måste smaka på det man gjort. 


Frida


Ovido - Quiz & Flashcards