frankavlingetillludwigsburg

Av Frida Larsson - 15 oktober 2012 15:02

Jag har varit i Paris för första gången! Men vägen dit var inte helt enkel. På fredagen skulle vi åka med taxi till stationen i Ludwigsburg. Men taxin kom inte till den tiden den var beställd. Det blev att plinga på hos grannen som kunde köra oss till tåget. Som tur var var S-Bahn försenad, annars hade vi inte kommit med resten av gruppen som också skulle till Paris tillsammans med oss. Eftersom S-Bahn var försenad hann vi inte med nästa som vi skulle byta till i Stuttgart. Det blev ca 20 minuters väntan på det nya tåget i Stuttgart. Efter det var det inte så många fler missöden den dagen. Vi åkte med flyget och sen med buss till hotellet där vi skulle sova. Efter en snabb incheckning där satte vi oss åter igen på bussen och åkte till lokalen där vi skulle äta. Där väntade de franska människorna vi skulle umgås med också. Efter maten spelade vi bingo. Jag tyckte det var svårt att förstå vilket nummer som sades eftersom franskarna som höll i det inte kunde engelska och hade en tyska där man inte hörde skillnad på 60 och 70 tillexempel. Jag vann dock inget. Men värdsyster och värdpappa vann vars en gång.

På lördag morgon åt vi frukost på hotellet. Det blev croissant och fruktsallad för mig. Efter det åkte vi minibuss till tågstationen i närheten där tunnelbanan skulle ta oss till centrala Paris. Väl där delade vi in oss i grupper om 7 tyskar (svenskar) och några franskar i var grupp. Vi skulle göra någon typ av stadsorienteringstävling. Eftersom det regnat konstant, från fredags morgonen, var ingen i min grupp särskilt sugna på att satsa på att vinna tävlingen. Vi gjorde några uppgifter och sen inte så mycket mer annat än att stå och huttra under våra paraplyer. Förresten så heter paraply också paraply på franska. På tyska heter det Regenschirm (stavningen?). Så det var något jag förstod iallafall. Efter några timmar av tävlingen blev det återsammling med alla grupper för att äta lunch tillsammans. Det blev baguetter. Gott efter en lång förmiddag. Efter vår lilla picknick bakom Notre Dame åkte de flesta tillbaka till hotellet för att med en av minibussarna åka runt till olika sevärdheter i Paris. Men jag, värdmamma, värdpappa och en till bestämde oss för att till fots besöka de olika platserna. Det var ingen dum idé. För bara någon halvtimme efter att vi bestämt oss för att stanna i stan kunde vi skymta en blå himmel och solen. Vårt första stopp blev Louvren. Inte insidan dock. Det var sjukt stort. Vi såg även Triumfbågen därifrån. Fast långt borta. Efter många bilder tog vi tunnelbanan till Eiffeltornet. Det var mycket större än jag trodde. Även här blev det (nog alldeles för många) bilder. Bakom, eller framför, beroende från vilket håll man kommer, bakom blev det för oss, var alla björnar från Berlin på besök. En björn för varje land. Efter lite letande hittade vi Sveriges. Dock blev jag lite besviken. Alla andra björnar hade massa fina mönster eller bilder från sitt land. Sveriges var klädd i nattskjorta. Detta skulle komma att stämma bra överens med svensken i sällskapet lite senare. Vi åkte tunnelbana tillbaka till hotellet. Eftersom hotellet inte låg precis vid stationen tänkte vi ta en taxi därifrån. Men så enkelt skulle det minsann inte gå. Det fanns inga taxibilar där och i informationsdisken hade de tydligen inget nummer heller. Efter några telefonsamtal lång väntan slutade det med att en av franskarna skulle komma och hämta oss och köra oss med bil tillbaka till hotellet. När vi var tillbaka på hotellet tror jag klockan var 19.28 eller så. Egentligen skulle vi vara färdiga till avfärd halv. Men eftersom vi hade lite dröjsmål blev tiden en kvart framskjuten. Det blev verkligen en snabbdusch för mig och snabbt på med torra kläder. Vi åkte till en kinesisk restaurang där kvällsmaten skulle ätas. Det var mycket gott. Efter maten var det typ disco där. Jag tror att vi var tillbaka på hotellet ca 3 på natten. Äntligen fick numera ordentligt trötta Frida Larsson sova några timmar.

På söndag morgon kl 9 skulle vi vara klara att lämna hotellet. Vi skulle åka till samma lokal som vi ätit i på fredagskvällen för att äta frukost. Sen bar det av till simhallen. Det var ju ganska mycket därför vi åkte till Paris från början. För att umgås med ”vår” sim/Wasserball klubbs vännklubb. Till att börja med var det lite vattengympa. Sen lite fritt badande innan den stora matchen Wasserball började. I Tyskland lär man sig tydligen inte det första man gör på simskolan att man aldrig från trycka ner någon under vattnet. Och att försöka förklara på tyska att man inte vill bli nedtryckt under vattnet när man ständigt blir det är inte så lätt. Jag har ingen aning om vem som vann matchen i Wasserball. Men det såg ut som att utövarna hade roligt. Själv var jag och några andra kvar i den varmare bassängen medan vi tittade på matchen. Efter duschning och påklädning av torra kläder åkte vi ännu en gång till mat-lokalen. Där åt vi samma som på fredagskvällen till lunch och tog massor av gruppbilder innan vi skiljdes från franskarna för att åka med bussen till flygplatsen.

Flygningen gick bra och vi kom hem ca 22 igår kväll. Jag tyckte Parisresan var rolig och jag har pratat massa tyska med de jämnåriga som också var med på resan. Franskarna kunde jag tyvärr inte prata så mycket med. De hade inte så bra engelskakunskaper och jag kan inte så mycket mer än att säga paraply. Och idag i skolan har jag också babblat på massor. Jag har blivit så mycket säkrare under helgen.

Och nu till bilderna jag lovade i förra inlägget.

Jag vet inte riktigt vad Moulin Rouge är, men alla andra turister tog foto. Så det gjorde jag med.

Hehe, samma som ovan. Alla turister tog bilder av denna byggnad.

Utsikt över ett regnigt Paris.

Notre Dame

Louvren. Här fick man inte cykla eller åka moppe.

Louvren och jag. Det har slutat att regna.

Triumfbågen är den man ser genom en första.

Jag och Eiffeltornet.

SÅ STORT!

Solen första strålar fångade på bild

Jag och den svenska Berlinbjörnen

Sista bilden innan tunnelbanan tillbaka till hotellet.

Av Frida Larsson - 11 oktober 2012 16:16

Något jag har kommit att bli riktigt bra på under dessa knappa månaderna här är att köpa frimärken till Sverige. Det känns som jag gör det väldigt ofta. Jag gjorde det igår och trots det var jag på posten idag också. Men när det finns födelsedagsbarn så finns det väl inget annat än att skicka ett vykort? Normala 2000-tals människor skulle kanske skriva på facebook. Men ett vykort blir man (iallafall jag) mycket gladare av?

Imorgon efter skolan åker jag till Paris. Det för med sig att bloggen får två dagars vila. Förhoppningsvis kan jag skriva ett dunderlångt Parisinlägg med massor av bilder när jag kommer hem igen!

Av Frida Larsson - 10 oktober 2012 16:33

Jag vet inte varför. Men idag är jag gladare än vanligt. När jag satt på bussen hem satt jag bara och log för mig själv. Kanske för att jag hade ätit värdens godaste bröd på morgonen. Kanske för att jag äntligen förstod lite av vad som sas på tekniken. Kanske för att jag kände mig språkligt säkrare än vanligt i skolan. Eller bara för att det är onsdag. Det där goda brödet jag åt i morse hade värdmamma bakat igårkväll. Det är massor av äpplen, mandlar och russin i. Smakar ljuvligt med ett lagom tunt (tjockt?) lager smör som pålägg. Det enda som varit mindre glädjande idag är att min näsa rinner hela tiden. Jag antar att det hör hösten till.

Av Frida Larsson - 8 oktober 2012 17:30

Måndag igen, vilket betyder skoldag med massor av kemi och teknik. Nu blev jag lite rädd. Jag höll på att skriva kemi Chemie, som man skriver på tyska, jag hann tillochmed skriva Ch innan jag suddade ut. Sen började jag skriva Ke, med stor bokstav i början. Tredje gången gillt lyckades jag iallafall skriva kemi på ett svenskt och korrekt sätt. Håller jag på att bli tysk ända ut i (bokstavlingen) fingerspetsarna? Tillbaka till ämnet. Måndag igen, vilket betyder en skoldag med massor av kemi och teknik. Inte de roligaste ämnena. Men antagligen är det något man behöver för framtiden. Annars skulle det väl inte läras ut tänker jag mig. Efter det blev det gympa. Vi spelade basket. Det var skoj och jag lyckades sätta några (eller ganska många) bollar i korgen. Efter det var min skoldag slut och jag cyklade hem.

Jag hade bestämt med värdsyster att vi skulle träffas utanför skolan efter hennes sista lektion. Så kvart i stod jag där. Klockan blev 10 i, 5 i och värdsyster syntes inte till. Då upptäckte jag att jag hade sett fel på klockan. En hel timme fel. Klockan kvart i 4 slutade hon skolan och inte kvart i 3 som jag trodde. Under tiden som jag hade att tillbringa i stan gick jag till Willhelmgaleie och köpte ett par örhängen som jag kollat på i fredags. Spindlar med 6 ben, fast då är det inga spindlar, utan ett helt vanligt kryp.

Jag tyckte de var söta iallafall. Och 1,95 € fattigare kunde jag gå tillbaka till skolan och träffa värdsyster.

Av Frida Larsson - 7 oktober 2012 11:05

Jag vaknade av att regnet smattrade mot fönsterrutan. Jag skrev ju tidigare att jag såg fram emot hösten. Nu när jag tänker efter så är det inte SÅ mysigt att vakna av regnet. Till frukost blev det frallor, färskpressad apelsinjuice, morotskräm, ost, skinka och melon. Smakade mums! Efter frukosten började dagens sudokutävling. Det är något som vi gör varje helg. Sudoku från dagens tidning kopieras och varje deltagare får en kopia och en blyertspenna. Startskottet går och alla börjar skriva så att pennan glöder. Eller inte. Jag lyckades ta hem förstaplatsen på den lätta och värdmamma på den svåra. Grattis till oss.

I eftermiddag ska vi nog gå på bio, hela familjen. Så det blir nog på med de underbart snygga 3D glasögonen igen.

Av Frida Larsson - 5 oktober 2012 17:15

Direkt efter skolan idag åkte jag, värdsyster och värdmamma till ett shoppingcenter utanför Ludwigsburg. Värdsyster behövde nya byxor. Själv köpte jag en randig tröja för motsvarande 85,50 kr. Helt okej pris tycker jag. Sedan var vi inom Müller också, för vädsyster skulle köpa något där också. Och vad finner Frida Larsson precis innanför dörrarna? Jo, en korg full med Ballerinakexpaket och Singoallakexpaket. Jag trodde inte det fanns här. Så fel jag hade och så glad jag blev!

I skolan idag har vi äntligen förflyttat oss bort från logaritmer och fjärdekvadratsrötter och påbörjat sannolikhetslära istället. Mycket bra om man frågar mig. Dessutom klarar miniräknaren att räkna ut det mesta själv. Det enda man behöver göra är att slå in rätt siffror i rätt ordning. Mycket bra.

Av Frida Larsson - 4 oktober 2012 17:25

Som rubriken redan avslöjat har dagens skoldag varit riktigt lång. Den började kvart i åtta med samhällskunskap. Vi lärde oss om försäkringar. Tjugo i tio började fysiken. Vi lärde oss om kärnkraft och jag förstod 100% mer än vad jag gjort de senaste fysiklektionerna. På matten började vi med ett nytt område, sannolikhetslära. Det känns bra eftersom det var det sista jag lärde mig i matte innan sommarlovet. Sen hade vi 45 min lunchrast. Jag åt schnitzel i Mensa. Om man jämför svensk skolmatsschnitzel med tysk skolmatsschnizel så är den tyska minst dubbelt så stor. Efter en kort promenad i stan var det bild. Jag ritade stenar, blommor och berg. Om resultatet kan man väl säga att jag är bättre på att rita fyrkantiga kor än stenar, blommor och berg. Efter det började äntligen den sista lektionen. Dubbeltimme i historia. Vi lärde oss om demokrati, Rom och filosofer. Skoldagen avslutades 16.25, 5 minuter tidigare än vad schemat visade. Det förde med sig att jag precis hann med bussen och inte behövde vänta 10 minuter på nästa. Ibland har man tur!

Av Frida Larsson - 3 oktober 2012 20:30

Att man alltid är lika vacker i 3Dglasögon!