frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 5 december 2012

Av Frida Larsson - 5 december 2012 18:03

Det finns något här som jag tycker är väldigt annorlunda mot Sverige. Eller det finns rätt mycket, men en grej som jag reagerade på idag är de så kallade ”Heft-noten” (anteckningshäftesbetyg). Själv har jag inte råkat ut för det, så jag kan bara berätta vad mina klasskompisar sagt. Det går ut på att läraren samlar in allas anteckningshäfen och bedömer utifrån innehåll och hur ”snyggt” det ser ut. Om jag förstod det rätt får man bättre betyg om man numrerat sidorna och gjort en innehållsförteckning. Man får även sämre betyg om man inte skrivit precis det läraren skrivit på tavlan. Detta har man istället för så kallade ”Klassenarbeit” (prov). Det gjorde mig måttligt förvirrad. Jag, personligen, antecknar för att själv bättre komma ihåg och utifrån mina anteckningar tillsammans med läroboken lära mig vad som krävs för att skriva ett prov. Och om man inte ska ha något prov, känns det mindre nödvändigt att anteckna. Eller?



 



Ett talesätt: ”Es ist mir Wurst” (det är mig korv). Klura på vad det betyder ni!


Frida

Ovido - Quiz & Flashcards