frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 19 december 2012

Av Frida Larsson - 19 december 2012 20:03

Jag läste för ovanlighetens skull en bok frivilligt. I boken var det en scen som utspelade sig i en klädbutik som hade en fyndlåda, allt för 39,90. Jag reagerade på att det var minsann en dyr fyndlåda. Om man tänker i euro vill säga. Och det gör jag tydligen. För informationens skull har svenska kronan blivit dyrare att köpa. Idag stod det i tidningen att 1 euro=8,7 kr. Det är hela tio öre mer än igår.


Nu till lite tankar om tysk tv. I Sverige heter Kalle Anka Kalle Anka. Nalle Puh heter Nalle Puh. Kalle i Kalle och chokladfabriken heter Kalle. I Sverige översätter man oftare namn än i Tyskland. I Tyskland dubbar man istället alla program där det inte pratas tyska från början. Här heter Kalle Anka Donald Duck. Nalle Puh heter Winnie the Pooh. Kalle i Kalle och chokladfabriken heter Charlie. Knasigt va? Dessutom märker jag att var gång jag vill skriva ett v åker min tumme ganska automatiskt till w istället. Tyskt.


Frida

Ovido - Quiz & Flashcards