frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

Det går bra nu

Av Frida Larsson - 5 februari 2013 15:18

Det har varit en ovanligt trevlig dag hinintills idag. Jag var i tid i morse och behövde inte stressa som en galning för att hinna till bussen. På mattelektionen bjöds det på kaka. De har det som straff här i Tyskland, när man glömt en uppgift i skolan är det kakbak till nästa gång som gäller. Denna gången var det matteböcker som skulle plastats in. Ett lagom trevligt staff tycker jag. Även idag, likt igår föll all eftermiddagsundervisning bort eftersom det är nytt halvår (från skolsynvinkel) nu och lärarna har diverse konferanser. Jag har inga lektioner på tisdagseftermiddagar, men jag är glad för de andras skull istället. Jag firade med att köpa ett par skor jag tittade på i helgen och ett par mörkgröna byxor. Nog längtar jag våren, då det går att bära klänningar och kjolar i färgiga färger igen. Men ett par byxor är inte heller fel. 

 

Nya skor, men gamla byxor

 

Nya mörkgröna byxor och randiga julklappsstrumpor. 


En annan bra sak jag fått reda på idag är att jag kommer få gå en liten intensivkurs i tyska fram till den 11 mars. Det var visst en betald plats över, och jag tänkte, varför inte. Alltid lär jag mig någonting. 18 februari är min första lektion. Det blir nog skoj, eller helt omöjligt svårt. Men om man tänker att jag pratar tyska hela dagarna och har gjort i mer än 5 månader, så är det ju inte så dummt att lära sig lite gramatik också, och inte bara gissa. Idag pratade jag svenska för första gången i verkligheten på väldigt länge. Nina (min svensktalande klasskompis) har varit borta från skolan någon vecka. Läskigt med hur snabbt man glömmer bort språk, även sitt modersmål. Jag har märkt när jag skypar och pratar med Nina att det blir som jag skulle sagt på tyska, men översatt till svenska, alltså inte alltid 100% rätt ordval i svenskan. 


Frida

 
 
Ingen bild

Mormor och morfar

6 februari 2013 20:16

Nu har jag kollat bilderna lite mer noga. De gröna byxorna är mycket snygga och skorna är ju helt underbara, säger en gammal skofanatiker.

 
Sasha

Sasha

13 februari 2013 10:15

Supersnygga byxor! :)

Lycka till med tyskan, kram<3

http://alexandrasbocker.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards