frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 27 februari 2013

Ännu en bra dag

Av Frida Larsson - 27 februari 2013 16:44

På ekonomin idag slog jag personligt rekord i handuppräckning. Så många gånger räckte jag upp så jag inte ens fick svara var gång. Tidigare räckte jag inte upp handen så ofta på ekonomin, för att min hjärna varit för seg för att formulera ett svar på tyska. De senaste veckorna har det blivit mycket bättre på den fronten. Iallfall så pratade vi om marketing på ekonomin och konsentrerade oss på the 4P:s (production, price, persuming, place)- price. Grejen var att vi skulle ge förslag på hur priser förändras och jag försökte förklara hur valutan spelar roll. Nu ska jag försöka reda ut det jag ville få fram på ekonomin, på svenska istället. Är ni berädda? *Öppnar paint och börjar rita*


 


Det jag ville berätta var att en helt vanlig t-shirt från H&M i Tyskland kostar 4,50 €, exakt samma tröja i Sverige kostar 49,50 kr. Men på grund av valutaskillnaden blir den tyska "dyrare". För om man köper tröjan i Tyskland och låtsas att den är gratis att importera till Sverige, har man tjänat 8,92 kr. Det ni, det försökte jag förklara på tyska. Ingen garanti för att någon förstod, för jag tycker själv det är ganska komplicerat. Fattar du?


Frida

 
 
Ingen bild

mamma

28 februari 2013 11:09

Hej, jag fattar! Jag har försökt i Sverige att betala i Euro, eftersom det då blir billigare, men ingen affär vill ta betalt i Euro, bara i Svenska kr....
Tex på Esprit - tröja för 299,- SEK och på prislappen stod det även 29,90€.
€ priset blir då endast 251,16 i SEK. Ganska stor skillnad!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards