frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 3 december 2012

Gott och Blandat

Av Frida Larsson - 3 december 2012 19:42


(Bilden har inget med texten att göra)




Det har inte blivit tid till att skriva här på några dagar. Det har hänt ganska mycket. Jag har varit i Kassel, det har blivit december, tågförseningar, första advent, adventskalendrar och snö.


Var ska vi börja? Innan jag hämtade ner min dator (sitter i köket nu) hade jag massa grejs jag skulle skriva om, men nu har jag på något mystiskt sätt glömt bort allting.


Det har ju blivit december, ifall någon missat det. I Tyskland är hela adventskalenderkulturen mycket större än i Sverige (i familjen Larsson i Kävlinge). När jag kom hem från Kassel var nästan hela huset julpyntat och i köket hängde massor av adventskalendrar. 2 med sötsaker (låter knas på svenska, Süßigkeiten på tyska), som jag och värdsyster får öppna varannan dag från. Och en med små presenter. Idag i skolan fick jag ytterliggare en chokladkalender från min andra värdmamma och så har jag den svenska pepparkaksfärgade radio-tv kalendern också.


Jag kanske ska berätta om varför jag skriver Kassel ”hela tiden”. Kassel är en stad som ligger ca 4 timmar med tåg norr om Ludwigsburg. Där bor värdpappas syster och det var där jag hälsade på under helgen. Jag var på skolkonsert, där värdkusin sjöng, julmarknad och på promenad i slottsparken. Allt med lite lagom mycket snö i luften.     


Något som var väldigt bra idag i skolan var att jag troligt vis varit på mitt livs sista kemilektion. Lyckan är total!


Frida

 
 
Ingen bild

Mamma Mia

4 december 2012 06:42

Hej, fin bild, den på dig alltså!! Tycker nog lite har lite mer än 1cm snö.
Just nu snöar det för fullt här hemma. Vattentornet är rött och fint, försökte ta kort med mobilen, men det blev inte bra....
Kram mamma

Frida Larsson

4 december 2012 11:58

Asså i LB är det en centimeter. I kassel var det mer.

 
Ingen bild

Mamma Mia

4 december 2012 11:43

Snygg jacka förresten!! Själv använder jag en brun skidjacka.
//mia

 
Ingen bild

Thomas

4 december 2012 19:46

En tomtenissa!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards