frankavlingetillludwigsburg

Direktlänk till inlägg 6 januari 2013

Vergleichungen

Av Frida Larsson - 6 januari 2013 14:19

Som jag skrev i förra inlägget kommer nu lite bilder som jämför Ludwigsburg med Kävlinge.

                                

Kävlingeån/Neckar. Båda städerna har en å som rinner genom.

Furulundsskogen/Favorite Park. Här har vi lite skillnad. För det första är Favorite Park ingen skog, snarare en samling med träd innanför staket.

Scoutstuga/Källarlokal. Det säger ju sig självt att det inte går att ha ett scouthus mitt inne i stan. Istället håller vi till i en källarlokal här. I Furulund är det skogen och detta huset som gäller.

Kävlinge/Hoheneck. Cykelskylltar. Skillnad: Blå i Kävlinge, grön i Ludwigsburg

Apotek/Apotheke. I Kävlinge finns det bara ett apotek. I Ludwigsburg finns det hur många som helst! Det som hanmat på den här bilden är det vid stationen. Men om man går gatan ner så ligger det ytterliggare 2-3 apotek på den gatan.

Tjocka tanten/Schiller. Tjocka tanten bor på biblioteket i Kävlinge. Schiller var författare. Något de har gemensamt är böcker.

Mårtensgatan/Gågata i Ludwigsburg. Shoppinggator båda två.

Ica/Rewe. Två mataffärer som påminner om varandra. En skillnad är dock att Rewe inte har så mycket bröd i själva butiken. Istället finns det ett bageri i anslutning där man köper sitt bröd.

Postlåda/Briefkast.

Lyckans kiosk/Imbis. Gatukök av ungefär samma typ.

Röd cykel/blå cykel. I Sverige har "alla" inte så mycket mer än max 7 växlar och korgen där fram på cykeln. Här i Ludwigsburg har verkligen alla korgen på pakethållaren och minst 24 växlar. Det där med många växlar är bra, eftersom här är extremt mycket backar och inte så mycket plant.

Jag testade hur långt jag kunde rulla med cykeln utan att trampa. Det blev drygt 3 km. Det jobbiga är att just den vägen som är markerad på kartan kommer bli min skolväg om några veckor. Men då är det istället mer än 3 km uppförsbacke innan klockan 8 på morgonen jag ska kämpa mig upp för. Å andra sidan är det ju positivt när jag ska hem igen.


Frida


 
 
Ingen bild

Mamma Mia

6 januari 2013 16:03

Hej på dig!!
Alltid lika kul att läsa din blogg. Kollar flera gånger varje dag om det kommit något nytt!!
Kul att se bilderna. Ser ganska lika ut. En sak är det ju stor skillnad på - antalet invånare i de båda samhällena, men det är ju svårt att visa på bild:) Den rödmarkerade vägen, leder den till källan man kan dricka ur (den som även har saltvatten)?
Kram mamma

Frida Larsson

6 januari 2013 17:14

Njä, men nästan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Larsson - 12 augusti 2013 21:06

Sedan två veckor och tre dagar är jag på svensk mark igen. Tyskland lämnade jag den 26:e juli. Jag är nöjd med året och har ingen anledning att ångra det. Men nu går livet vidare, med svensk skola, scouter och hästar, precis som innan jag åkte till L...

Av Frida Larsson - 23 juli 2013 12:15

Inte kunde jag tro att ordet Hizefrei kunde ha så stor inverkan på folk. När vi fick reda på det blev alla helt galna och näst intill hoppade runt av glädje. Hizefrei är när eftermiddagsundervisningen blir inställd för att det är för varmt ute. Det p...

Av Frida Larsson - 21 juli 2013 14:24

  Utsikt från glaskupolen i Reichtagsgebäude. Det var varmt som i ett växthus där inne.    Men jag är glad ändå Brandenburger Tor     Sonycenter    Just på denna dagen var vi tvugna att ha på oss något som inte var kort kjol el...

Av Frida Larsson - 19 juli 2013 17:54

Nu är jag så pass hemkommen från Berlin, att jag hunnit duscha och vända ut och in på resväskan på jakt efter mina nyinköpta shorts. Berlin var fantastiskt! Jag tänker att jag laddar upp bilder sen någon gång, förhoppningsvis ikväll eller imorgon. Ik...

Av Frida Larsson - 16 juli 2013 07:59

Igår eftermiddag anlände jag till Berlin, efter en alldeles för lång bussresa. Idag står det en massa saker på "att göra" listan, så det är lika bra att sätta igång direkt! Avfärd mot det där huset med glastak, mellan brandenburgertor och hauptbahnho...

Ovido - Quiz & Flashcards