frankavlingetillludwigsburg

Alla inlägg den 6 januari 2013

Av Frida Larsson - 6 januari 2013 18:18

Idag har vi ätit Spätzle till mat. Och jag fick vara med att göra det. Så här går det till:


1. Ägg och mjöl och salt och vatten blandas till en halvtrögflytande deg. 

 

2. Enklast med någon typ av köksmaskin till hjälp.

3. Degen läggs i en Spätzlemaskin och pressas ner i en kastrull med kokande vatten. 

   

4. När Spätzlarna flutit upp till ytan och kokat en stund är det tid att ta upp och servera. 

Så enkelt är det. 


Frida


Av Frida Larsson - 6 januari 2013 14:19

Som jag skrev i förra inlägget kommer nu lite bilder som jämför Ludwigsburg med Kävlinge.

                                

Kävlingeån/Neckar. Båda städerna har en å som rinner genom.

Furulundsskogen/Favorite Park. Här har vi lite skillnad. För det första är Favorite Park ingen skog, snarare en samling med träd innanför staket.

Scoutstuga/Källarlokal. Det säger ju sig självt att det inte går att ha ett scouthus mitt inne i stan. Istället håller vi till i en källarlokal här. I Furulund är det skogen och detta huset som gäller.

Kävlinge/Hoheneck. Cykelskylltar. Skillnad: Blå i Kävlinge, grön i Ludwigsburg

Apotek/Apotheke. I Kävlinge finns det bara ett apotek. I Ludwigsburg finns det hur många som helst! Det som hanmat på den här bilden är det vid stationen. Men om man går gatan ner så ligger det ytterliggare 2-3 apotek på den gatan.

Tjocka tanten/Schiller. Tjocka tanten bor på biblioteket i Kävlinge. Schiller var författare. Något de har gemensamt är böcker.

Mårtensgatan/Gågata i Ludwigsburg. Shoppinggator båda två.

Ica/Rewe. Två mataffärer som påminner om varandra. En skillnad är dock att Rewe inte har så mycket bröd i själva butiken. Istället finns det ett bageri i anslutning där man köper sitt bröd.

Postlåda/Briefkast.

Lyckans kiosk/Imbis. Gatukök av ungefär samma typ.

Röd cykel/blå cykel. I Sverige har "alla" inte så mycket mer än max 7 växlar och korgen där fram på cykeln. Här i Ludwigsburg har verkligen alla korgen på pakethållaren och minst 24 växlar. Det där med många växlar är bra, eftersom här är extremt mycket backar och inte så mycket plant.

Jag testade hur långt jag kunde rulla med cykeln utan att trampa. Det blev drygt 3 km. Det jobbiga är att just den vägen som är markerad på kartan kommer bli min skolväg om några veckor. Men då är det istället mer än 3 km uppförsbacke innan klockan 8 på morgonen jag ska kämpa mig upp för. Å andra sidan är det ju positivt när jag ska hem igen.


Frida


Ovido - Quiz & Flashcards